(autor Pavel A. Paška & Iva Tymrová, Dobrý den s kurýrem č. 34, 20.8.2007)
Argema natáčela nové videoklipy na střeše uprostřed Uherského Hradiště.
Rocková kapela Argema se rozhodla natočit během tří hodin videoklipy k písním Milionář a Kdo spoutá stín. Veřejnou produkci uprostřed Uherského Hradiště psychicky nevydržel jeden ze starších občanů bydlících poblíž a zalarmoval Městskou policii. Prý mu vadilo, že Argema hraje dokola pouze dvě skladby!
Režie se chopil člověk, jehož jméno je ve světě showbusinessu velmi známé, David Beránek. S Argemou spolupracuje dlouhou dobu. Natočil jí už pět videoklipů, u dvou spolupracoval s Pavlem Kohoutem. „S Argemou se mi pracuje velmi dobře,“ tvrdí Beránek.
Do Uh. Hradiště přijel se svým týmem – kameramanem Honzou Bartoněm, jeho synem Tomášem, jeřábníkem Milošem Trnkou a zvukařem Pavlem Pokorným zvaným Hroch. To už hudebníci vyvezli nástrojovku do čtvrtého patra a oknem ji postupně přenášeli na střechu nevzhledné budovy Slovač na Zelném trhu. Jakmile měl rejža postavený jeřáb, začala filmařská práce.
„Člověk se tuto práci těší. Mnohem víc než na komerční zakázky s rádoby hvězdičkami ze SuperStar,“ přiznává režisér, který se považuje za bigbíťáka v důchodu. Připomeňme, že Beránek je podepsaný pod klipy Mekyho Žbirky, Aleše Brichty nebo skupin Deset očí, Kabát a Divokej Bill.
Všechny přítomné drtilo slunce v zádech a čekali na stín. Nejprve focení celé skupiny a detailu hudebníků do prostřihu, pak se rozjel playback a s ním i umění moravské kapely. Záběry jsou umocněné pozadím Rochusu, věží, policejní budovou. Pocit ptačí perspektivy na střeše několik metrů nad zemí a kamera na jeřábu činí tento nadhled ještě působivějším. Uherské Hradiště bylo zvoleno záměrně. Kapela ho stále bere jako domácí prostředí a stále věří, že tady jí lidé fandí. Tedy když pomineme starší občany, kteří rádi telefonují na policii.
„Zatím nejvýše jsme hráli na fesťáku ve Vítkovicích, ale to se s pohledem z budovy nedá srovnat,“ přiznal kapelník Pepa Pavka. „Pokoušely se o mě závratě, ale pevně jsem se držel svého nástroje,“ prozradil kytarista Ivo Ledabyl a zpěvák Jarek Filgas jen poznamenal: „Na výšku jsem zvyklý, rád žiju v oblacích!“
A proč kapela točila dva klipy najednou? Jeden z nich (Milionář) bude reprezentovat poslední desku Čas se zbláznil a záběry k druhé písničce (Kdo spoutá stín) pouze zapadnou do skládanky, kterou Argema slaví 25. narozeniny. V ní se mimo jiné objeví sestřih ze starých klipů, fotografií a záběrů z živých i televizních vystoupení.
Klipy budou hotovy do konce měsíce a premiérově je kapela představí na křtu nové desky Čas se zbláznil v druhé polovině září v pražském Harlej klubu. Od října se objeví ve všech hudebních pořadech, které rotují na televizních obrazovkách.
BERÁNEK: Bigbíťák v důchodu, povoláním režisér
Jsme takoví bratři v triku a zbytek jsou nájemní vrazi
„Hrával jsem bigbít a na škole vyučoval kytaru, takže mi připadá přirozené, že mě to dál táhne k muzice a videoklipům. Jak si tak uvědomuji, do Uh. Hradiště se vždycky dostanu jen díky Argemě, nikdy jsem tady nebyl soukromě sám, což je dobrý fór,“ říká na úvod režisér David Beránek, který přijel natočit dva videoklipy s dlouholetým přítelem, kameramanem Honzou Baroněm.
„Točili jsme kdysi spolu klip Alkeholu a byla to hrozná sranda,“ vzpomínají. Sedli si profesně i lidsky, takže se jejich spolupráce počítá na desetiletí. „Z devadesáti procent pracujeme společně, je to už takové skoromanželství, ale je nám fajn,“ smějí se režisér i kameraman. „I když oba děláme i na jiných projektech, vzájemnou spolupráci nikdy neodmítáme.“
Natočili dva celovečerní filmy 24 pro Bonton a Až kam nás vystřelí (který se bude teprve vysílat), spoustu dokumentů, inscenací, seriálů a zábavy pro Českou televizi. Také však mnoho videoklipů – Mekyho Žbirky, Ládi Křížka, Aleše Brichty a skupin Deset očí, Kabát a Divokej Bill. „Líbilo by se nám točit klipy tak dlouho, jak se točí filmy, protože je to zábavnější. U celovečerního filmu nemusíme stopnout záběr po třech sekundách,“ shodují se kameraman i režisér.
KAMERAMAN BARTOŇ: Za kukátko jsem se dostal jako kluk
„Já jsem kukátkem postiženej snad už od narození, už jako kluk jsem točil na kameru a filmový materiál,“ usmívá se kameraman Honza Baroň, který vystudoval filmovou vědu. „Na Uh. Hradiště mám vzpomínky díky pohádce Šmankote, babičko, čaruj, kterou jsem tady dělal. Mám tady spoustu kamarádů, mám osobní vztah ke zlínským ateliérům. I když bydlím v Olomoucí, jezdím sem hrozně rád,“ říká kameraman.
„S Argemou jsme pár věcí udělali, získali jsme s nimi dokonce Červené Eso. Moravské kapely to mají v téhle branži daleko těžší s nástupem SuperStar a podobných soutěží a člověk si takových stálic váží jinak. Nedostaly se do televize přes nějakou soutěž, ale svoji cestičku si vyšlapaly přes písničky a publikum,“ říká Honza a ví, o čem mluví. „Točím všechny ty stars, jako jsou Horváti, Drdové, Spilkové, ale mými hvězdami jsou kapely, které jsou tady už dlouho a něco dokázaly vlastními silami, ne přes hnací motory hudebního businessu,“ říká kameraman, který Argemu řadí mezi stálice a kluky z kapely považuje za profesionály, kteří jsou nad věcí a hrají naprosto spatra. „Hrají to ze sebe a nepídí se po efektech a jak u toho vypadají,…To bývá vždycky cesta do pekel.“
Miloš Trnka se výšek nebojí
„Můj dlouholetý kamarád mě do televize lákal mnoho let. Pořád jsem odolával, ale nakonec jsem vyslyšel jeho volání, a už je to třináct let, kdy jsem překročil práh České televize,“// říká Miloš Trnka, který dělá kamerového technika – jeřábníka na sportovních přenosech, koncertech, bohoslužbách, u seriálů, filmů, inscenací atd. Byl i u seriálu Zdivočelá země a říká, že to bylo velmi zajímavé.
„K Argemě jsem se dostal přes Davida Beránka, se kterým spolupracuji na hudebních projektech, vidím ji poprvé a musím říct, že jsou to správní kolíci,“ usmívá se a mezitím balí jeřáb.